Galaxia M-50
Installation
2016

No sabemos volver solos
Matadero-Madrid





Galaxia M-50 is a set of processes combined in a larger project that revolves around the work of four Latin Americans artists, who are pioneers of electroacustic, and their advances in the field of musique concrète and electronic music.

The study of their works addresses how the prevailing discourses from the economic centres omit those less stretegic territories in their history, establishing categories and classifications. This becomes clear in the history of (electronic) music of the 20th century, which usually ignores and forgets some of the most important technological advances developed by leading figures from outside the Western cultural circuits.

Galaxia M-50 focuses on the review of the work of Cuban Juan Blanco (music composer who died in Havana in 2008 and who is known for being one of the great pioneers of Latin-American electronic and experimental music), from the practice of various artistic disciplines linked to the various creation areas to which Blanco contributed with innovative developments, involving science, art and technology.

This project relies on several collaborators -producers, musicians, theorists, technical engineers- and develops a series of pieces based on the work produced by Blanco, addressing different formats such as the sound experimentation laboratory, the interview or the live music performance.

In collaboration with Jesús Jara, Carlos Suero, Juan MuSiK, Andrés Noarbe, the Parvenunoise group, Emmanuel Blanco and the Havana's National Laboratory of Electroacoustic Music, a piece of six tracks developed on a megnetic tape -such as Galaxia M-50- played simultaneously by three reel to reel tape recorders like those used by Juan Blanco for his first domestic pieces.

Galaxia M-50 es un conjunto de procesos inscritos en un proyecto más amplio que gira alrededor del trabajo de cuatro artistas latinoamericanos, pioneros de la electroacústica, y de sus avances en el terreno de la música concreta y electrónica.

El estudio de sus trabajos aborda cómo los discursos imperantes desde los centros económicos obvian en su historia del conocimiento los territorios menos estratégicos, estableciendo categorías y dictaminando clasificaciones. Esto se hace evidente en la historia de la música (electrónica) del siglo XX, donde comúnmente se ignoran y olvidan algunos de los importantes avances tecnológicos desarrollados por figuras ajenas a los circuitos culturales occidentales.

Galaxia M-50 se centra en la revisión de la obra del cubano Juan Blanco (compositor fallecido en La Habana en 2008 y reconocido como uno de los grandes pioneros de la música electrónica y experimental latinoamericana), desde la práctica de diversas disciplinas artísticas ligadas a los distintos ámbitos creadores en los que Blanco aportó novedosos desarrollos, y en los que involucró ciencia, arte y tecnología.

El proyecto cuenta con varios colaboradores -programadores, músicos, teóricos, ingenieros técnicos- y en él se desarrollan una serie de trabajos que parten de la obra de Blanco, abordando distintos formatos como el laboratorio de experimentación sonora, la entrevista o la actuación musical en vivo.
Con la colaboración de Jesús Jara, Carlos Suero, Juan MuSiK, Andrés Noarbe, el colectivo Parvenunoise, Emmanuel Blanco y el Laboratotio Nacional de Música Electroacústica de la Habana, se desarrolló una pieza de seis pistas a partir de los temas que Blanco realizó con cinta magnética -como Galaxia M-50-, y que ejecutan de forma simultánea tres magnetófonos de bobina abierta, como los utilizados por Juan Blanco en sus primeras composiciones domésticas.


La Verbena Electrónica / Jesús Jara
Live Coding - 26.02.16
HD video
20:55 [Demo:2min]




Carlos Suero & Juan MuSiK
Live Show - 18.03.16
HD video
1:01:25 [Demo:2min]




Parvenunoise
Live Show - 20.04.16
HD video
44:45 [Demo:3min]